قلم نوری چیست (مشخصات فنی) و چگونه می توان یک قلم نوری مناسب خرید؟

قلم نوری، یک ابزار ورود اطلاعات (input device) به کامپیوتر است مانند صفحه کلید (keyboard)، ماوس و اسکنر اما قلم نوری در جایی استفاده می شود که نوشتن مطلب یا طراحی مورد نیاز باشد و در این قبیل کاربردها، فقط قلم نوری است که مناسبترین وسیله است.
 
امتیاز مهم قلم نوری، برخلاف صفحه کلید و ماوس، شکل ارگونومیک آن است که به راحتی با دست و انگشتان کاربر، هماهنگ می شود.
یکی از مهمترین ویژگی های قلم نوری خوب، وزن سبک، شکل زیبا و فرم راحت است. امروزه با حذف باتری از داخل قلم، وزن قلم بطور مناسبی کاهش یافته است.
 
فاکتور فنی دیگر، وضوح (resolution) است که تعداد نقاط در یک اینچ را شامل می شود و با واحد lpi (line per inch) یا dpi (dot per inch) سنجیده می شود. هر قدر این عدد بزرگتر باشد، وضوح و دقت قلم بیشتر و کیفیت آن بهتر است. در حال حاضر برای قلم های نوری خوب و با کیفیت، 5080 LPI یا dpi، مناسبترین رزولوشن است.
قلمهای نوری به فشار حساس هستند یعنی مثل قلم واقعی، هنگام نوشتن اگر فشار بیشتری وارد کنیم پر رنگتر و ضخیم تر می نویسند. مقدار حساسیت به فشار pressure sensivity با واحد level تعریف می شود و در حال حاضر، بیشترین حساسیت به فشار برابر 8192 levels است. فعال شدن حساسیت به فشار فقط در برنامه هایی انجام می شود که این قابلیت را پشتیبانی می کنند مثل فتوشاپ یا کرول دراو یا آفیس (word)
بعضی از قلم های نوری، توانایی تشخیص زاویه قلم با صفحه را هم دارند. وقتی قلم را نسبت به صفحه، کج بکنید با توجه به میزان زاویه قلم با صفحه، یک حاشیه و سایه ای در کنار خط اصلی کشیده می شود که بیشتر در امور هنری و گرافیک و خطاطی، کاربرد دارد.
اندازه صفحه رسم از دیگر خصوصیات مهم قلم های نوری است و برحسب سلیقه و نیاز کاربر، این صفحات می توانند کوچک یا بزرگ باشند. سایز صفحات رسم می تواند از کوچکتر از A6 تا نزدیک به A4 باشد.
نوع موادی که در ساخت قلم و صفحه استفاده می شود بسیار مهم است و استفاده از مواد با کیفیت، باعث زیبایی و افزایش کیفیت فنی و بیشتر شدن دوام و طول عمر محصول می شود.
مهمترین عامل در انتخاب بهترین قلم نوری، برند و کارخانه سازنده قلم نوری است چون تکنولوژی ساخت، بسیار مهم است و برای سازندگان بی کیفیت، اعداد ادعا شده برای وضوح resolution و حساسیت به فشار، می تواند در ظاهر، اعداد مناسبی باشد اما در عمل، این اعداد واقعیت نداشته باشند.
 
شرکت مطرح و معظم XP PEN، بهترین تولید کننده قلم های نوری در جهان است که می توانید محصولات این شرکت را با خیال راحت برای انواع کاربردها مانند تدریس، ثبت شرح حال بیمار در مطب و بیمارستان، گرافیک و طراحی و نقاشی و انیمیشن و امور فنی و مهندسی استفاده کنید.
 
شرکت کارپردازان کامپیوتر با 30 سال سابقه فعالیت رسمی و قانونی، پشتیبان و حامی محصولات ایکس پی پن در ایران است. این شرکت به عنوان نماینده رسمی XP PEN در ایران در سایت اصلی شرکت مذکور، معرفی شده است.(سمت راست بالای صفحه اصلی سایت: region/language)